29.10.2009

Sov godt!

Som mange av dere vet, mistet jeg en søster pga en overdose i 2005. Hun var tre år yngre enn meg, og ble bare 33 år.
Hun hadde da vært narkoman i 20 år, og hvordan det er å leve med en narkoman kan ikke forklares! Det må oppleves!! På godt og vondt.
Det er noe med det båndet man har innad i en familie..Man kan hate så en ser rødt, men likevel,- til syvende og sist er man likevel glad i personen!
Man har hele tiden ett lite lønnlig håp om at den man er glad i skal klare å komme seg ut av uføret, men blir gang på gang på gang brutt ned igjen da det viser seg å ikke gå som en håper!
Slik sett var jeg vel "heldig" for når det sto på som verst, bodde jeg 40 mil unna og kunne distansere meg. Likevel deltok jeg gjennom å få telefoner fra det ene mennesket som ikke KUNNE distansere seg; Mamma!!
Hun var uansett mor, og samme hvor elendig det var, hvor dopa jenta var eller what so ever; Mamma gjorde det hun kunne for å gjøre det beste ut av en hver situasjon..
Som hun nå kan si; Det hele gikk på bekostning av meg og søstersen, for Trine krevde alt!Og tok alt!Rusen tok alt!!
Nå ar hun vært borte i 4 år til jul..Døde 20. desember, og som mamma sa; Dette er den siste jula hun ødelegger i alle fall... Galgenhumoren florerer vilt i familien vår, og mange ganger tror jeg den har vært med på å redde sinn og skinn.. Hos alle og en hver..Noe som ofte har vært vanskelig for utenforstående å svelge! Ikke alt man kan spøke med nemlig.. Men vi gjorde det.Vi hadde ikke noe valg! For å klare oss, lærte vi oss tidlig at det var det eneste som funket,- for oss!! Så fikk andre tro og mene akkurat hva f**n de ville...

Det er ikke lenge til jul, og den skal vel gå sin gang i år også..Men mamma tok litt feil da ho sa det var den siste jula Trine ødela.. Nå er den liksom for alltid ødelagt ved at det er en plass ved bordet som står tom...
Og selv om det var et helvete på jord å være i nærheten av henne når det sto på som verst; Savnet er der...
Jenta hadde en fantastisk humor, og vi kunne fjolle og le oss i hjel over egne morsomheter..Født klovn, gal som få... Var bare ikke skapt til å gå gjennom livet,- hun løp!! Det var kanskje derfor det ikke ble lengre...Livet hennes mener jeg...

Legger inn en liten video fra Youtube jeg, med en nydelig sang som smalt som ett vogntog i fart inn i sjela mi en gang jeg satt og kjørte bil på tur til ett eller anna sted. Hadde kjøpt med ny cd, men da denne kom over høytalerne, måtte jeg parkere og gråte mine modige tårer gitt... Den traff meg!!
Den heter "Sov lilla syster"...
Og jeg vil bare legge til Sov godt!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar