17.08.2009

Første skoledag!

I morgen starter skolene opp igjen, og jeg tenker masse på mine egne tre som skal i vei etter ferie..
Guttungen skal opp i 5.klasse, og jentene starter i 2.klasse.. Det går da så fort...
Jeg snakket med de før helga og de gledet seg alle tre..
Jeg måtte love H å ringe etter jobben på mandag da, for ho skulle fortelle meg om Anna hadde fått lenger hår enn ho i ferien...*ler*
Tenk så deilig å ikke ha større bekymringer...

Ble sittende å tenke på min egen første skoledag..Har jo hatt noen opp igjennom åra...Og jeg fant ut at jeg husket lite eller ingenting fra dem..
1.klasse på barneskolen; Ett klasserom fullt med unger jeg ikke kjente noe til, og det luktet rart der..Lærerinna var gammel, skjeløyd og kalvbeint..Sekken min var rød og skotsk-rutet med hvite reimer.. Noe mer?? Nope..Bare at jeg kjedet meg, for jeg trengte ikke gå der sammen med de andre barna, for jeg KUNNE jo å lese og regne jeg...Det hadde jeg kunnet siden jeg var 5-6 år...

Første dagen på u.skolen; Ny lærerinne, kjempekoselig ei sådan. Klassen; Fremdeles de jeg ikke brydde meg om å bli kjent med, og omvendt..Pluss at vi nå ble enda flere, siden de slo sammen fire skoler på u.trinnet..Stor skole, greie klasserom og jeg fikk plass nest bakerst nærmest døra..Passet meg bra, for da kunne jeg bare gå ut om det ble litt mye for meg...

Første dagen på vdg; Skoletrøtt de lux, ingen kjente i klassen, og en klysete lærer..Det holdt til jul!


Men så;
Første dagen på folkehøyskole; Jeg var 18 år, lei alt og alle, inkludert meg selv.Og nå skulle jeg bo alene i Oslo, sammen med mennesker jeg ALDRI før hadde sett, og virkelig finne meg selv!Og jeg hadde virkelig ikke lyst til å være der overhodet!! Men her skulle jeg bli igjen alene når mamma dro... Ju-huu... klumpen i magen var vond og jeg kunne glatt ha stukket av...Men jeg valgte å gi det en sjanse..
Vi var alle i samme situasjon, og vi sirklet rundt hverandre og kikket i smug, smilte forsiktig og nervøse..Noen så dritskumle ut, andre hovne og overlegne, mens andre virket som om de skulle gå greit overens med meg.. Siden jeg røyket, fant jeg fort noen å snakke stille meg over en røyk..Så da mamma dro, hadde jeg alt noen medrøykere. Det var bla. Kirsti, Tore, Ole Chr, Jannicke og Birgitte...Det kom til flere også, og det jeg ikke visste da var at disse menneskene skulle jeg aldri glemme - ever!!

Tenk at jeg måtte bli 18 år før jeg taklet masse nye mennesker, omgivelser og situasjoner på en gang.Så slik sett var dette den beste "første skoledagen" i mitt liv...
I alle fall av det jeg kan huske i rekken av første skoledager...
Håper alle måtte få oppleve den følelsen denne dagen ga meg i alle fall,
enten det er på barnetrinnet, ungdomstrinnet eller what ever!

For jeg glemmer den aldri!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar